ESP

Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP rozpoznaje krytyczne sytuacje podczas jazdy i stabilizuje samochód przez przyhamowywanie poszczególnych kół i przez sterowanie silnikiem.
Dzieje się to bez udziału kierowcy (bez naciskania na pedał hamulca czy gazu). ESP działa podczas jazdy z dowolną prędkością. Układ ten pozwala lepiej panować nad samochodem w różnych niebezpiecznych sytuacjach, np. podczas przejeżdżania zakrętu ze zbyt dużą prędkością.
Zmniejsza on ryzyko poślizgu na tyle, na ile pozwalają na to właściwości nawierzchni, i tym samym stabilizuje tor jazdy samochodu.
W czasie jazdy sterownik ESP analizuje dane, zbierane przez czujniki poszczególnych układów. Uwzględnia on także dodatkowe dane pomiarowe, pochodzące z bardzo precyzyjnych czujników: czujnika obrotu samochodu wokół osi pionowej, czujnika przyspieszenia poprzecznego, czujnika ciśnienia hamowania i czujnika kąta skrętu kierownicy. Na podstawie wartości kąta skrętu kierownicy i prędkości jazdy określany jest kierunek jazdy, nadawany przez kierowcę. Kierunek ten jest stale porównywany z rzeczywistym zachowaniem samochodu. W przypadku wystąpienia różnic, jak np. przy rozpoczynającym się poślizgu, ESP automatycznie przyhamowuje odpowiednie koło. Siły powstające wskutek przyhamowania koła powodują ustabilizowanie toru jazdy.
Jeżeli samochód jest nadsterowny (tzn. ma tendencję do zarzucania tyłu na zewnątrz łuku zacieśniania zakrętu), przyhamowywane jest głównie to przednie koło, które znajduje się od zewnętrznej strony łuku. Gdy samochód jest podsterowny (tzn. ma tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz łuku prostowania zakrętu), uruchamiany jest hamulec tego tylnego koła, które znajduje się od wewnętrznej strony łuku.
Aby układ ESP mógł działać prawidłowo, wszystkie koła samochodu muszą mieć takie same opony. Różna średnica opon może doprowadzić do niezamierzonego zmniejszenia mocy silnika.
Z układem ESP są zintegrowane następujące inne układy:
– elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS
– układ przeciwpoślizgowy napędu ASR
– układ przeciwpoślizgowy hamulców (układ ABS)
– wspomaganie nagłego hamowania