DPF (FAP)

 

DPF to filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych, który oczyszcza spaliny silnika z cząsteczek sadzy. W samochodach Volkswagena zastosowano najnowsze rozwiązanie technologiczne, tzw. Catalysed Soot Filter (CSF). To filtr, którego powierzchnia pokryta jest powłoką z cząstek metali szlachetnych. Filtr ten działa na dwa sposoby: w przypadku regeneracji biernej, następuje powolna i oszczędna przemiana zbierającej się w katalizatorze sadzy w dwutlenek węgla. Proces ten zachodzi w temperaturze od 350ºC do 500ºC i jest – szczególnie podczas jazdy na autostradzie – procesem ciągłym. W przypadku dłuższego użytkowania i niewielkiego obciążenia pojazdu, np. podczas jazdy miejskiej, temperatura spalania średnio co 1000-1200 kilometrów podnosi się do 600ºC, umożliwiając dodatkową regenerację filtra. Zgromadzone w filtrze cząstki sadzy ulegają wówczas spaleniu.


Opracowano na podstawie volkswagen.pl